Újraindult az ellátás a fejlesztő központban
2020. 05. 10.

Szigorúan betartják az óvintézkedéseket

Május 4. óta a koronavírus-járvány elleni védekezés új szakaszába lépett hazánk; a határozat értelmében fokozatosan indultak újra az egészségügyi ellátások országszerte. Müller Cecília, országos tisztifőorvos azonban kiemelte: most még nem áll vissza a járvány előtti helyzet. Háziorvoshoz telefonon kell bejelentkezni, járóbeteg-szakrendelőbe is csak előzetes bejelentkezéssel lehet menni, és egy óra alatt maximum 4 beteget lehet ellátni - ismertette. Azt kérte, hogy a személyes találkozást nem igénylő ellátást továbbra is telefonon vagy elektronikusan vegyék igénybe a betegek, példaként említette az igazolások, szakorvosi javaslatok, egyéb dokumentumok kérését. 

A mostani változás elsősorban a háziorvosi, a házi gyermekorvosi, a védőnői és fogászati alapellátást, a járóbeteg-szakellátást - beleértve a diagnosztikai és a fogászati szakellátást -, az egynapos ellátásokat, a rehabilitációt és a transzplantációs beavatkozásokat, illetve a nem központilag finanszírozott magánellátásokat érintik. Az emberi erőforrások minisztere, Kásler Miklós hozzátette: a főszabály az, hogy a páciensnek telefonon kell időpontot kérnie az adott ellátásra, óránként négy beteg ellátására lesz lehetőség, így minimálisra csökkenthető az orvosi rendelőben való tartózkodás. Emellett minden beteg és vizsgálat után fertőtleníteni kell a helyiséget. A következő hetekben fontos a fokozatosság és a szabályok szigorú betartása. Az egészségügyi rendszert felkészítették az új szakaszra, a szükséges tájékoztatókat kiküldték. A kellő fertőtlenítési eszközök szintén rendelkezésre állnak - hangsúlyozta.   

Újraindult az ellátás a Korai Fejlesztő Központban is

Ősszel lesz egy éve, hogy a Szent Lukács Görögkatolikus Szeretetszolgálat egészségügyi központot hozott létre Debrecenben. Ez a Szent Lukács Görögkatolikus Korai Fejlesztő és Gyermekrehabilitációs Központ. Ezt az intézményünket is érintette a járványügyi helyzet, március 16-án ugyanis ideiglenesen be kellett szüntetni a rendelést. Hogy hogyan élték meg ezeket a nehéz napokat, arról dr. Horváth Zsolt, intézményvezető mesélt:

-Elsősorban szurkoltam az országnak ebben a nehéz helyzetben. De tudtam azt is, hogy azon kell majd dolgoznunk, hogy ez a veszélyhelyzet ne érintsen tömegeket. - mondta az első hetekkel kapcsolatban. Az intézményvezető teljesen egyetértett azzal, hogy márciusban álljon le az elektív orvosi ellátás, de azt sem engedhették, hogy valakinek a leállás miatt egészségügyi károsodása legyen. (Éppen ezért néhány gyerekkel találkozott az orvos és a gyógytornász is, de ügyeltek arra is, hogy fél óra szünetet tartsanak közöttük, és senki más nem tartózkodott akkor az épületben.)

Orvosi ellátás – online

„Nekünk nagyon sokat segített a világháló: itt éreztük, mennyire fontos, hogy az elmúlt hónapok alatt bizalmi viszonyt alakítottunk ki a szülőkkel és a gyerekekkel egyaránt. Kihasználtunk mindent: elektronikus levelet küldtünk, messenger üzenetet írtunk, videó hívást alkalmaztunk. Ez rendkívül hasznos volt, könnyedén tarthattuk az ellátottakkal a kapcsolatot.” – mesélte a szakember. Még azt is meg tudták oldani, hogy a központban bekapcsolva hagyták a számítógépeket, ezekre otthonról rácsatlakoztak, így láthatóvá vált az egészségügyi rendszerben, a „felhőben” is a munkájuk.

Egymás munkáját értékelve

„Több mint 300 családdal vettük fel a kapcsolatot annak érdekében, hogy április 1-jétől interneten keresztül tudjuk ellátni a gyerekeket. Volt olyan gyógytornász, aki kisfilmet készített otthon és azt küldte el üzenetben, de volt olyan, aki élő beszélgetést kezdeményezett.” – emlékezett vissza Sveda Anita, intézményvezető helyettes. „Jó érzés volt tudni, hogy ha más formában is, de szépen haladt tovább a munka. A szülői visszajelzések alapján nagyon sikeres volt ez az időszak, sőt: most már sokkal jobban értékelik a gyógytornászok munkáját, hiszen otthon, a saját gyermekükkel nem mindig olyan egyszerű instrukciók alapján elvégezni a feladatokat. Ugyanígy a pszichológus és gyermek rehabilitációban dolgozó kollégák is otthonról segítették a családokat.”

Az újranyitás…

Nyitásnál tudták, hogy sok dolguk lesz, és nem is lesz egyszerű. Éppen ezért a kollégákkal átszabták a munkaidőkeretüket, így a gyerekek megfelelő ellátása érdekében meghosszabbították a nyitva tartást. Eddig csak három napon volt orvosi ellátás, most hétfőtől péntekig rendelnek mindketten doktornővel. Nem félóránként érkeznek a gyerekek, hanem háromnegyed óránként, majd negyed óra felületfertőtlenítés zajlik. A korábban elmaradt vizsgálatok miatt az intézmény hívja fel a családokat, így kapnak másik időpontot. Emellett természetesen az új páciensek jelentkezését is várják, hiszen Ők is sorra kerülnek! Csak szíves türelmet kér a szakmai stáb…

„Szigorúan betartjuk az óvintézkedéseket, melyeket minden egészségügyi szolgáltatónak megküldött a minisztérium. Ennek megfelelően kint felállítottunk egy ellenőrző pontot, ahol testhőmérsékletet mérünk, mind a szülőnek, mind a gyermeknek. A hozzátartozó kitölti az egészségügyi kérdőívet, amely alapján meggyőződhetünk róla, hogy nem fertőzött-e az illető. (Ha felmerül ennek a gyanúja, akkor a nemrég kialakított triage-szobába kísérik, további vizsgálatok elvégzése céljából.) Mindenki megkapja a szájmaszkot és fertőtleníti a kezét.”- mondta Sveda Anita. Mivel a váróteremben egyszerre csak egy szülő és gyermeke tartózkodhat, így fertőtlenítésre alkalmas székeket helyeztek el kint, hogy ott várakozzanak, ha mégis hamarabb érkeznének a rendelésre. Nagyon fontos, hogy az ellátást végző szakember (orvos, pszichológus, gyógytornász) kijön az ellenőrző pontra és ő kíséri be a családot.

A folytatásban…

A következő lépés az lehet, hogy a terapeuták is felemelik az óraszámukat, így a gyerekek létszámát is növelni tudják, továbbra is betartva az óvintézkedéseket. Megvizsgálják, mi az az óraszám, ami mellett a váróterem nem lesz túlságosan kihasználva. „Emellett imádkozunk a jó hírekért, hogy ne emelkedjen a megbetegedések száma az országban. A jövőt illetően pedig gondoltunk arra is, hogy esetleg kint az udvaron tudnánk csoportoknak foglalkozást tartani. De ez még csak elképzelés…” – mondta dr. Horváth Zsolt.

„Egyetértek doktor úrral abban, hogy minden adott ahhoz, hogy tovább haladjon a munka, a szülői visszajelzések is ezt igazolják. Nagyon örülnek, hogy újra szakértő kezekben lehet életük legféltettebb kincse: a gyermekük.” – zárta gondolatait Sveda Anita.

kapcsolat
a szeretetszolgálat fenntartói irodája

nyitvatartási idő: HÉTFŐTŐL-CSÜTÖRTÖKIG: 7.30 - 16.30 ÓRÁIG, PÉNTEKEN: 7.30 - 14.00 ÓRÁIG
4400 Nyíregyháza, Bocskai u. 26.
42/415-907
kozpont@szlgsz.hu
©2018 www.szentlukacsszeretetszolgalat.hu | adatkezelési tájékoztató
powered by Forweb - Weboldal készítés