„ Négy kerékkel két keréken”
2021. 07. 15.

A Hajdúsági Görögkatolikus Gyermekvédelmi Központ gyermekei és felnőttei 2021. június 28 - július 01-ig tartó, Isten kegyelméből immár 8. alkalommal kerékpáros zarándoklatra indult.

Megközelítőleg  300 km-es táv megtételére, 12-20 év közötti korosztállyal, 5 fő felnőtt kíséretében indultunk útnak, hogy megnyílhassunk a „Napot és a csillagokat megmozgató szeretet előtt”.

Kezdeti apró problémákat áthidalva, komfortzónánkat hátrahagyva indultunk egy csúcsszuper kalandtúrára. Polgáron, Hidl József tervei alapján, klasszicista stílusú Római Katolikus templom árnyat adó kertjében fogyasztottuk el első közös reggelinket. Tisza töltésére felérve célba vettük Tiszacsegét. Ezernyi vadvirág színezte utunkat, természet ölelésében tekertük a km-eket, kisebb hűsítő pihenőkkel. Folyó parti szálláshelyünket elfoglalva kerekeztünk a településre, a jól megérdemelt ebédünkért.

Település néprajzi különlegességével ismerkedhetünk.
Zsellérház múzeum népi építészeti műemlék, hármas beosztású jobbágyház. Vályogfalu, nádtetővel fedett, alacsony, a paraszti életmód emlékeit mutatja be. Bútorzata, konyhai berendezések, használati eszközök felkeltették érdeklődésünket. Hagyományos paraszti életmód szerint az asszonyok helye a kemence körül, férfiak pedig a saroklócán ülve étkeztek, tanyáztak. Ismeretlen kifejezések jelentését tudhattuk meg, „Áll mint katiban a gyerek” szólás eredetét láthattuk. Település szélére, A Tüzelős-  sorra bicajoztunk.
Évszázadokon  át szokás volt hogy a férfiak, idősebb fiúk kint, szálláskertben tartózkodtak, úgynevezett tüzesólban. Ellátták, őrizték az állatállományt, helyben főztek, aludtak. Megismerhettük az állatok gondozásához használt  sajátkészítésű    faeszközöket. Számtalan ismeretlen kifejezéssel találkoztunk. pl.Tüzelős-sor, főzőcik, szikrafogó

Római Katolikus templomban / Magyarok Nagyasszonya templomában Tóth Lóránt lelki vezetőnk közreműködésével gyarapítottuk ismereteinket.
Növekedtünk hitben és szeretetben.

A XIV. században épült, település legrégebbi, első kőépületébe is bepillantást nyertünk. Lelkész asszony érdeklődést felkeltően beszélt az templom történetéről, személyének kijelöléséről, a település közösségteremtő első szilvalekvárfőzéséről.

Délutáni program zárásaként az elengedhetetlen foci. Helyi játékosokkal bővítve kis csapatunk levezette a maradék energiáját.
Bőséges sültes tál elfogyasztását követően esti, napértékelő beszélgetésebe elegyedtünk.

Az 5 órási ébresztő, reggeli teendők után egy újabb kalandos nap várt ránk. Töltésre fel, irány Tiszafüred.
Ébredező nap sugarai, lágy reggeli szellő simogatása, élettel teli üde zöld környezetben, számlálhatatlan madár dala kísérte utunkat. Csodás és frissítő természet, ahol mi csak apró szereplők vagyunk.
Röpke eltévedés hozadékaként Tiszafüred település szépségében is gyönyörködhettünk.

A Bőrműves Alkotóház árnyas udvarában Tibor bácsi, feleségével és medveölő kutyájával nyújtott számunka élmény teli délelőttöt.
Népművészeti használat tárgyakat készítenek melyek a ősrégi kultúra motívum világát hordozzák.
Élvezhettük a jurta hűsítő, nyugalmat árasztó belső légkörét. Beszélt a mongolok életmódjáról, nemezsátor megépítéséről, berendezéséről, archaikus díszítettségéről.  Gyűjteményéből népek kardjait vehették kézbe a fiúk.
Ismerkedtünk az íjászat alapjaival. Rögtönzött versenyt rendezve különböző kategóriákban bajnokokat is avattunk.

Laktatós ebéd után, kellő mennyiségű naptej felhasználását követően irány az újabb úti cél.
Napfény, kék égbolt, kellemes „egyszálpólós” időnél nemigen van jobb! Lelkes, vidám csapat tovább kerekezett Abádszalókra.
Gondos gazdák munkájaként lenyűgöző bálamező a töltés mindkét oldalán.
A természet menedékhely, egyben élettér embernek, állatnak. Őzike picinyke gidájával menekülőben, ragadozó madár keresi táplálékát.
Elszállásolás és jöhetett a hűsítő fürdőzés a közkedvelt szabadvízi strandon, csúszdázással színezve.
Mindenki nagy megelégedésére a bőséges svédasztalos vacsora jól esett a fáradt zarándokoknak.

Tisza-tó repülő ékkövei változatos dallamukkal biztosították a kora reggeli ébresztőnket.
Poroszló Ökocentrumában számos látnivaló várt ránt. Minden érzékszervünket rabul ejtő, interaktív eszközöket is használva ismerhettük meg a tó gazdag élővilágát.
Nem mindennapi látvány volt számunka a méretes édesvízi akvárium, nálunk honos ill. kihaló félben lévő halfajaival.
Nem csak költőző madarak térnek haza hozzánk szaporodni, a kipusztulóban lévő viza hal felúszik a tengerből Tiszán, Dunán hogy édesvízbe rakja ikráit. Az ember beavatkozása vízlépcsők építésével, túlzott lehalászással gyérítette az egyedet.

Délután kalandos, hűsítő vízitúra várt ránk. Természet ringatózó lágy ölén, ahol az idő megáll, a nyugalom örök, szimbiózisban a természet.
Vezetőnk érdekességekkel ötvözve mutatta be tó gazdag madár világát, láttunk hódvárat is. Ősi gasztronómiai ismeretekkel gazdagodtunk, sulyom felhasználása étkezésre, gyékényt is kóstoltunk.
Természetesen a poroszlói strandot sem hagytuk ki egy hűsítő mártózásra, majd folytattuk a tókerülő utunkat.
Egy ilyen tartalmas, kalandos nap után nem kis kihívás volt az esti kerekezés, utolsó szálláshelyünkre Tiszacsegére. Lemenő napnál, beszélgetések kíséretében róttuk a km-eket. A tiszai szúnyoginvázió csatáját legyőzve, a bőséges sültes tállal is „megküzdött” az éhes társaság.

Vacsora után a rend szerinti napértékelő közös beszélgetés. Elismerés a résztvevőknek a példaértékű kitartásukért. Egymás iránti segítőkészségért. Perzselő hőség ellenére is tettre kész zarándokokkal óráról órára formálódtunk közösséggé.
Köttettek barátságok, mertünk megnyílni egymás előtt, s tettünk le feleslegesen cipelt terheket.

Hazautunk programjaként Polgáron a Kálvária Dombot kerestük fel. 14 stáció, a keresztút ábrázolása. Helyszínenként egy-egy bekezdés felolvasásával idéztük fel a Bibliában leírt jeleneteket. Felmerülő kérdésekre lelkivezetőnk segítségével kaptunk választ.

Köszönet illeti töretlen energiával bíró Dézsiné Váradi Erzsike néni és Tóth Lóránt lelki vezetőnk  alapos előkészületi munkáját. A résztvevők érdeklődését kielégítő változatos, maradandó élményekben gazdag programok megszervezéséért.
A három kísérő felnőtt önzetlen hozzáállásával segítette az út nehézségeit.
A Jóisten áldása legyen rajtuk, és adjon erőt, egészséget hogy még sok éven keresztül szervezzenek kerékpáros zarándokutat.

Polyák Ibolya

fejlesztő pedagógus

kapcsolat
a szeretetszolgálat fenntartói irodája

nyitvatartási idő: HÉTFŐTŐL-CSÜTÖRTÖKIG: 7.30 - 16.00 ÓRÁIG, PÉNTEKEN: 7.30 - 13.30 ÓRÁIG
4400 Nyíregyháza, Bocskai u. 26.