A pszichológus ebben is tanácsot ad a szülőknek
Ahogy azt korábban már megírtuk, egy új sorozattal jelentkezünk itt a honlapon: Dr. Sperkáné Krotos Hajnalka, a Szent Lukács Görögkatolikus Korai Fejlesztő és Gyermekrehabilitációs Központ pszichológusa jelentkezik hetente egy gondolatébresztő írással. Ő így kíván segíteni olvasóinknak és követőinknek, hogy könnyebben átvészeljük ezeket a napokat.
Íme, a sorozat harmadik epizódja, amelyben a közös játék kapja a főszerepet:
Egy hónapja már annak, hogy a járványügyi helyzet miatt az életünk megváltozott. Mindenkinek különböző mértékben, más irányba, de az biztos, hogy minden család életében vannak változások. A változás pedig mindig stresszforrás, ami az egyént megküzdésre készteti. A rajtunk kívül álló események okozta stresszt kezelnünk kell, hiszen magát a problémát nem biztos, hogy tudjuk orvosolni. Legelső írásomban néhány gondolatot már megfogalmaztam a koronavírus járvány által okozott stressz kezeléséhez, a mai alkalommal pedig szeretnék egy olyan témát körbejárni, ami nem csupán egy ilyen helyzetben lehet hasznos: ez a közös játék a gyermekeinkkel. Az együtt töltött minőségi idő nagyon fontos a szülő-gyermek kapcsolat erősítésében, jelenlegi helyzetünkben pedig a játék által felszabadított „pozitív energiák” kiemelt jelentőséggel bírnak. Amikor játszunk, egy ellazult lelkiállapotba kerülünk, amikor sikerül más szemszögből is a problémáinkra tekinteni, gyerekek esetében könnyebb ilyenkor a dolgokat megfogalmazni. Arról nem is beszélve, hogy a játékok által rengeteg készség fejlődik, így amellett, hogy szórakoztat, a gyermek figyelmét, koncentrációját, érzelmi intelligenciáját is nagymértékben fejleszti.
Amikor különböző életkorú gyerekekkel vagyunk otthon, nehéz összehangolni, hogy kivel, mikor és mit játsszunk, hogy minden gyermekünkkel tudjunk minőségi időt együtt tölteni, de közben jusson időnk a saját otthoni munkavégzésünkre és egyéb teendőinkre is. Igyekeztem ezért olyan játékötleteket összegyűjteni, amit kicsik és nagyok is tudnak játszani, különböző formában, más-más szabályokkal. A játékokat lehet továbbgondolni, megváltoztatni a család és a gyermek igényeinek megfelelően. A lényeg, hogy játsszunk és érezzük jól magunkat!
Játékok dobókockával
Különböző életkorú gyermekeinket ültethetjük egy asztal köré, ha van otthon több dobókockánk. Persze fontos, hogy a legkisebb csemete is már olyan korú legyen, hogy véletlenül se vegye a szájába a kockát. Erre nagyon figyeljünk oda! De ha ezen az életszakaszon már túl vagyunk, akkor remek családi szórakozás alakulhat egy maréknyi dobókockával!
- A legkisebbek építhetnek belőle tornyot, amíg a többiek mást játszanak.
- Azokkal az ovisokkal, akik már meg tudják számolni a dobókocka pöttyeit, játszhatjuk egyszerűen azt, hogy az nyer, aki nagyobbat dob. Vagy meg kell tippelni, hogy ki fog hamarabb hatost dobni. Vagy az nyer, akinek hamarabb sikerül hatost dobni (vagy bármelyik másik számot). Még egy ilyen egyszerű játék során is számos készség fejlődik: a gyermek kudarctűrő képessége, ami nagyon fontos a közösségbe való beilleszkedés során; fejlődik a gyermek szabálytudata, számolási készsége is.
- Kisiskolásokkal, akik már ismerkednek az összeadás és kivonás témakörével: két vagy három kockával dobunk, és az nyer, akinél a dobott számok összege nagyobb. Másik változat: válasszunk közösen egy nagyobb számot. Ha 2 dobókockával játszunk, akkor 2-12 között, ha 3 dobókockával játszunk, akkor 3-18 között, 4 dobókockával 4-24 közötti szám legyen és így tovább. Az nyer, akinél a kockák összege vagy különbsége hamarabb kihozza a választott számot. Példa: 2 dobókockával játszva a választott számunk a 9. A győztes az, aki először dobja az 5+4 vagy a 3+6 számokat. Minél több kockával játszunk, annál több lehetőség van. Ezt igazítsuk a gyermek életkorához és tudásához.
- Nagyobb iskolásokkal, kamaszokkal a kockajátékok egész tárházát találhatjuk az interneten. Az egyik legnépszerűbb kockajáték felnőttek körében is a kockapóker - 5 db dobókocka, egy papír és egy ceruza szükséges hozzá. A játékszabály és a pontszámító táblázat megtalálható a következő linken:
https://www.urban-eve.hu/2013/12/15/advent-3-program-kockapoker/
„Kincskereső” játék
Játszhatjuk kertben, de lakásban is, a lehetőségeinktől függően. A játék lényege, hogy a felnőtt elrejt valamit, amit a gyerekeknek meg kell keresnie. Az elrejtett tárgy lehet egy kis falat édesség vagy rágcsálnivaló alufóliába becsomagolva, egy apró játék vagy bármi ami eszünkbe jut. Ha játékot rejtünk, akkor többször is újrajátszható a „kincskeresés”.
- A legkisebbekkel játszhatjuk úgy, hogy elrejtjük, és ő egyszerűen csak megkeresi. Ez az elrejtés-megtalálás a legkisebbek számára ugyanolyan feszültségcsökkentő, mint a bújócska során az eltávolodás-megtalálás. Nagyon fontos a gyermek életében ezt megtapasztalni! Ezért a bújócskát is játszunk minél többször, ha a gyermekünk kéri.
- A keresés módja lehet, hogy én abba az irányba nézek, ahol a „kincs” van, így kell megkeresni a gyermeknek. Ez lehetőség az úgynevezett közös figyelem fejlesztésére, melynek során a gyermek megtanulja átvenni a másik nézőpontját.
- Nagyobb gyerekek esetében a megtalálást nehezíthetjük, ha a mi utasításunkra lépkedhetnek az elrejtett „kincs” felé, például egyet előre, majd kettőt jobbra, kettőt előre, hármat balra stb. Kiválóan fejleszti a téri orientációt, ami az iskolai alapkészségek fejlődéséhez nagyon fontos. Ha bonyolítjuk, hogy egyszerre két vagy 3 instrukciót is elmondunk, akkor ez a gyermekünk emlékezetét is igénybe veszi. Hallási figyelem fejlesztéséhez jó lehet, ha nem szóbeli utasítást adunk, hanem bármilyen hangadással vagy például tapssal jelezzük, ha közeledik a cél felé. Minél közelebb van, annál hangosabban tapsolunk, ha távolodik, a taps is halkul.
Ha kedvünk és időnk engedi, készíthetünk akár közösen kincskereső térképet is, alkothatunk köré mesét is. Használjuk ki a gyermeki fantáziában rejlő fantasztikus lehetőségeket!
Játékok gyurmával
A gyurma számos pozitív hatása mellett (szem - kéz koordináció, finommotorika, kreativitás fejlesztése) a stresszt is csökkenti, így a jelen összeállításból kihagyhatatlan. A gyurmát formáló sajátos mozdulatok segítenek levezetni a dühöt, segítik az ellazulást, ráadásul a gyurma segítségével a gyermek elmesélheti, mit miért alkot, szerepjátékot játszhat, ez segít megszabadulni rengeteg nyomasztó érzéstől.
- A legkisebb gyerekekkel (akik már nem veszik a szájukba a gyurmát), egyszerű formákat alkotunk. Gyakorolhatjuk az utánzás művészetét, ami az egész kicsik fejlődése során nagyon fontos. Alkosson ő is olyat, amilyet én: golyó, kígyó, csiga, palacsinta vagy bármi egyszerű forma, akár kis szülői segítséggel is. A színes gyurmák segítségével gyakorolhatjuk a színeket. Ebben az életkorban nagy öröm a kicsi számára, ha az általam készített golyót szétlapíthatja. Ezt az örömöt kiegészíthetjük gyurmakészletekhez tartozó műanyag késsel vagy ollóval is, így a sikerélmény mellett a kézügyességük is nagyon sokat fejlődik.
- Nagycsoportos óvodások vagy kisiskolások által kedvelt játék az ujj twister, mely eredeti formájában a www.gyereketeto.hu honlapon található:
https://gyereketeto.hu/jatekok/ujj-twister/
Lényege, hogy gyurmából színes golyókat formázunk (ebben akár a kisebbek is segíthetnek). A gyermeknek az utasítás szerint csak egy ujjával lehet szétlapítani a golyót: például jobb kéz, mutatóujj -- piros. Ha van kedvünk, készíthetünk hozzá dobókockát is, de szóban is elmondhatjuk a gyereknek az instrukciót. Ez is egy olyan játék, amelynek során különböző életkorú gyerekeket tudunk közös játékba hozni: a kicsik gyúrnak és lapítanak, a nagyobbak már csak bizonyos ujjal meghatározott színt lapíthatnak, a még nagyobbaknak pedig a „kincskereső” játékhoz hasonlóan egymás után több instrukciót is elmondhatunk, a memóriafejlesztés érdekében.
A felsorolt játéklehetőségekből láthatjuk, hogy már egy egyszerű játék is rengeteg mindent fejleszt, nagyon sok lehetőséget hordoz magában. A szabályok rugalmasak, a család életéhez, a gyermekek életkorához és érdeklődéséhez lehet őket igazítani. Bátran gondolják őket tovább, változtassanak rajta, a lényeg a játék öröme legyen! Kellemes időtöltést és jó szórakozást kívánok!
Dr. Sperkáné Krotos Hajnalka,pszichológus, Szent Lukács Görögkatolikus Korai Fejlesztő és Gyermekrehabilitációs Központ
Az első rész: http://www.szentlukacsszeretetszolgalat.hu/hir/uj-sorozat-honlapunkon/220
A második rész: http://www.szentlukacsszeretetszolgalat.hu/hir/a-pszichologus-segit/231